Riskminimering leder till företags undergång

”Men hur är det med risk då?”, frågade någon i publiken en gång den framgångsrika livscoachen Jim Rohn.

Då svarade han ungefär så här, medvetet provokativt, för att få publiken att tänka till:

”Livet. Låt mig berätta hur farligt livet är – du kommer inte att komma ur det levande!”

När han utvecklade resonemanget berättade han att det finns äkta risk kopplat till situationer som faktiskt är farliga på riktigt men den absoluta majoriteten av gångerna vi oroar oss så är det bara en upplevd risk. Inte ens i det värsta scenariot i många situationer och beslut skulle något riktigt farligt hända om man gjorde det man är ”rädd” för.

Och upplevd risk är faktiskt också grunden till de flesta företags undergång enligt mig. Låt mig förklara:

All framgång du har i ditt företag är kopplat till att du och dina kollegor skapar ett högt upplevt värde till era kunder på ett effektivt sätt. Över tid förändras kundernas behov och de vill ha mer värde för pengarna. Samtidigt stiger era kostnader för material och löner varför ni då behöver förbättra ert erbjudande samtidigt som ni effektiviserar era arbetssätt. Det är här det kör ihop sig.

Ni är nu vana att erbjuda en produkt eller tjänst som fungerar, agera på ett visst sätt mot en viss målgrupp etc. Vanans makt är förtrollande trygg och skön. Visst vill ni ha en förbättring i resultat men att göra en förbättring i beteende innebär att ge sig ut i det okända och det undviker vi människor mer än gärna då vi förknippar det med potentiell fara. Det är så vi är skapta.

Så vi startar alltså företag för att erbjuda något nytt och bättre till en målgrupp än vad andra existerande företag gör vid den tidpunkten men vi går oftast under på grund av att vi själva blir som de vi konkurrerade med/ut.   

Säger jag alltså att de flesta driver företag med riskminimering som främsta mål?

Ja, sannolikheten är i alla fall hög om ditt företag har varit etablerat i några år och nu står och stampar på samma ställe.

Men de flesta tänker inte på det då vår hjärna är fenomenal på att övertyga oss om att åtgärd X eller Y kanske är bra i sig men ändå inte är något för oss i vår verksamhet, det är fel tajming just nu, vi har inte tid, vi ska göra det senare när… etc. Du hör när andra säger dessa ursäkter om sig själva och sin situation men inte när du själv gör det för då upplevs ursäkterna som äkta och fullt legitima sanningar. Jag har jobbat med utveckling av små och medelstora företag i snart 25 år och det vanligaste jag hör från företagsledare är övertygande förklaringar på varför man inte kan komma framåt eller utvecklas utan i stället ska man fortsätta jobba som man redan gör. Förslag till lösningar för att överkomma de dagliga utmaningarna är betydligt färre.

Utvecklas och minimera risk samtidigt med hjälp av andra!

Så hur ska vi komma ifrån detta tillstånd som upprepar sig hela tiden i de flesta bolag? Jo, man gör som de mest framgångsrika gör. Det gäller att förstå att företagande är en tillsammansresa och att man från tid till annan behöver ta hjälp av andra. Det bästa är att ta hjälp av andra som vill oss väl men som inte köper våra ursäkter och som kan visa på att de nya vägar vi borde ta inte är så farliga då de redan har färdats på dem. De blir då våra guider.

Exempel på detta är:

  • Mentorskap. Ta hjälp av en eller flera personer som har mer erfarenhet och framgång än du själv och som hjälper dig att se saker ur andra perspektiv. Om du har svårt att hitta det i din närhet så sök på LinkedIn. Kontakta de du tror kan vara rätt och be att få bjuda på lunch. De flesta blir smickrade och kan gå med på ett möte. Det mötet kan bli startskottet på en ny relation som hjälper dig framåt och kan vara det bästa du gjort på länge. 
  • Advisory board/Styrelse. Om du driver ett företag som har växt och nu har några anställda kan det vara klokt att sätta samman ett litet advisory board, en styrelse eller skaffa andra rådgivare. En sådan grupp ska komplettera er i företaget på olika sätt men främst i hur man utvecklar och driver företag framgångsrikt. De behöver inte kunna er bransch för den kan ju ni bra redan. Just detta steg gör de flesta företag inte alls och de andra alldeles för sent i sin utveckling.  

I båda fallen är det viktigt att en bit in i relationen sätta mål, skapa planer och följa upp mellan mötena att saker blir gjorda.  

Utveckla sitt företag är inte riskfyllt. Att driva bolag efter riskminimering är det verkligt farliga.

Marcus Nolfelt, 2024